Historie van de Tomcat

 

Tomcats zijn uitstekende op 4x4 Land Rover gebaseerde voertuigen. Of het nu voor op de weg, off-road of gewoon een leuke 4x4, de Tomcat is ideaal voor uw behoeften. Er zijn meer dan 700 Tomcats gebouwd sinds Drew Bowler hen ontworpen heeft. De Tomcat is veruit de meest populaire 4x4-kit in het Verenigd Koninkrijk vandaag. Alle Tomcats zijn gebouwd met als basis het originele chassis van de Land Rover, Range Rover of Discovery. Tomcat Motorsport werd opgericht in 2001 om de productie van de Tomcat van Drew Bowler over te nemen toen hij zich ging concentreren op de befaamde Bowler Wildcat. Bijna onmiddellijk werden er 2 nieuwe modellen ontwikkeld en toegevoegd aan het assortiment. De 93Ē werd ontwikkeld om het populaire Land Rover 90 chassis te gebruiken, vooral voor gebruik in de Challenge evenementen, terwijl de geheel nieuwe 106 is ontwikkeld voor het racen.


De 100 is veruit de meest populaire van de Tomcat range en maakt gebruik van een het chassis van de Range Rover of Discovery. Na te zijn uitgebracht in 1997 zijn er meer dan 100 en hoewel oorspronkelijk ontworpen als een op en top competitie voertuig worden er vele nu gebruikt voor gewoon verkeer op de weg en met standaard ophanging. In feite zijn ze veel zeer sterk gebouwd voor dit gebruik alleen!. De 88 is gericht op de ARC markt in het Verenigd Koninkrijk. Dit model is de meest veelzijdige van alle Tomcats en is zowel een goede challenge uitvoering als een racer.

Tenslotte is de kleinste van gestalte, de 80, gebouwd om uit te blinken in proeven waar zijn korte wielbasis, zitpositie en een laag gewicht echt van pas komt. Tomcat Motorsport werd gestart door Paul Williamson (die overigens eigenaar is van de oudste productie Bowler (Tomcat) en Steve Wells. Steve trad in het begin van 2005 om nieuwe mogelijkheden te verkennen. In 2004 verhuisde Tomcat Motorsport van zijn bescheiden oorsprong naar een nieuwe workshop waarin de beschikbare vloeroppervlakte verdrievoudigd werd en er meer mogelijkheden waren ​​voor nieuwe ontwikkelingen, hogere efficiŽntie en een veel betere service. Ook kon het bedrijf meer investeren in meer apparatuur om bouwpakketten te blijven produceren. Deze voorbereidende werkzaamheden wordt een steeds grotere rol in de Tomcat workshop spelen de hele tijd. In juli 2003 gaan Steve en Paul een samenwerking aan met een derde partner, Ian Frame, en hadden ze nu een bedrijf om hun eigen glasvezel carrosserie te produceren. Met de ruime ervaring Ian's op dit gebied konden Paul en Steve de carrosserie verbeteren en door ontwikkelen. Het bedrijf dat nu ook de deuren, dashboards, GRP tunnels, nieuwe scoops voor achterste koeling produceerde is in korte tijd in staat geweest om het gewicht van de panelen lager te maken met eenzelfde sterkte.